Friday, August 14, 2015

Set Hantaran Bakul Pastry & Tart Nenas Bentuk Buah-buahan

Apa khabar semua..... kembali lagi di sini. Mulai dari sekarang, saya akan cuba sedaya upaya untuk memasukkan sekurang-kurangnya 1 entry sehari. Mudah-mudahan perancangan ini dipermudahan olehNYA. Kerana saya akan menghidupkan kembali senario berblogging seperti dulu walaupun dah banyak sangat media sosial terbaru ketika ini. Walaubagaimanapun blogging masih lagi relevan utk saya memasarkan produk-produk saya secara online. 

Ok.. tak nak berceloteh panjang lebar sangat, hari ni saya nak share #killerproduct saya. Produk ini telah mula saya tawarkan kepada pelanggan-pelanggan YMY Chocolicious & Crafts pada pertengahan tahun 2012 & ianya masih lagi mendapat tempat di hati para pelanggan kami. 

Ini dia set Hantaran Bakul Pastry & Tart Nenas Bentuk Buah-buahan. Set Hantaran yang masih mengekalkan ciri-ciri 'ala tradisi' .. Bakul tu kalau sekali pandang nampak macam bakul rotan yg dijual di kedai-kedai kraftangan tu kan... tapi sebenarnya ianya diperbuat daripada adunan doh pastry. Dan semestinya boleh dimakan ;) ... 






Tart Nenas... siapa yang tidak kenal dengan tart nenas... sejenis cookies yang boleh dikategorikan sebagai cookies/biskut tradisi yang popular sejak berzaman dulu. Seiring dengan peredaran zaman & daya kretiviti terkini, maka terhasillah tart nenas bentuk buah-buahan. Ianya diperbuat daripada adunan tart nenas dan dibentuk dengan kreatif menjadi seperti buah-buahan. Bentuk buah-buahan yang ada antaranya seperti Manggis, Mangga, Strawberry, Epal, Jambu Air, Oren & Labu. 

Berbalik kepada bakul pastry tadi, ketika nak membuat tempahan, ramai yang bertanya kepada saya, 'Boleh makan ke bakul tu...' Jawapannya, 'Boleh...' kerana seperti yg saya jelaskan dari awal tadi, ianya diperbuat daripada adunan doh pastry. Tengok beberapa gambar di bawah ni... inilah antara proses pembuatan bakul pastry ni.



Ini bahagian bakulnya... proses menganyam... 


Ni yang dah siap dianyam sepenuhnya. Nampak berkilat kan? Berkilat sebab telah disapukan dengan kuning telur, kira2nya mcm sapu 'varnish' lah .. hehe ;) 


Haaaa yg ni pulak...apa tu? Sekali pandang mcm tocang rambut plak kan... Yg ni part tangkainya. Tangkai dan body bakul tu dianyam berasingan... 



Begitulah serba sedikit proses nak membuat bakulnya. Selepas siap dianyam dengan sempurna dan teliti, kita akan bakar bakul tu dalam oven dengan suhu yg sederhana antara 140-150 darjah selsius selama lebih kurang 4 jam... Ye, saya ulang... 4 jam :) . Lama kan? Memang lama, ini kerana untuk memastikan bakul/pastry betul2 masak di bahagian luar dan dalamnya.

Satu lagi pertanyaan yang sering diajukan bakal pelanggan kepada saya adalah dari segi ketahanan bakul & tart bentuk buah-buahan ni. Ok, untuk pengetahuan semua, bakul pastry ni , jika kita rasa sayang nak makan.. boleh dijadikan perhiasan & ianya boleh tahan sehingga setahun (bergantung cara penyimpanan) . Kalau bakul ni di simpan di dalam kotak lutsinar atau almari 'display' di rumah kita tu, boleh tahan sehingga setahun. Kalau terdedah macam tu je, mungkin kurang sikit lah, kurang2 pun dalam 6 bulan pun tahan lagi.. tak rosak bakul tu, sebabnya.... kita dah bakar bakul tu selama 4 jam.... jadi anda semua tak perlu risau lah ye.

Untuk tart nenas bentuk buah-buahan pulak... ianya boleh bertahan selama 3 bulan. Simpan elok2 dalam bekas kedap udara, Insha ALLAH tahan sehingga 3 bulan... saya tidak menggunakan sebarang pengawet untuk produk-produk saya. Hanya dengan membakarnya dengan cukup sempurna, sudah cukup untuk membuatkan tart tu tahan sehingga 3 bulan...

Bila bercakap soal harga pula.. saya mengenakan harga yang mampu milik. Bersesuaian dengan kerumitan utk membuat bakul pastry & tart nenas bentuk buah-buahan tersebut. Nampak mudah je nak membuatnya, tapi sebenarnya mengambil masa yang agak lama juga, maklumlah bakul tu perlu dianyam dengan kemas & tart tu pula perlu dibentuk satu persatu secara manual tanpa menggunakan acuan.. ye, saya ulang.. manual..TAK ADA ACUAN ;) ... 

So, kepada yang masih mencari hantaran unik utk majlis pertunangan atau perkahwinan anda, boleh lah tempah set Hantaran Bakul Pastry & Tart Nenas Bentuk Buah-buahan ni ye... Set ini boleh dipos ke seluruh Malaysia termasuk Brunei & Singapore juga. Kami menggunakan khidmat kurier servis Gdex. Hubungi saya di talian 012-271 7622 (WhatsApp/Telegram/SMS) untuk sebarang pertanyaan lanjut atau tempahan. 

Bagi pelanggan di sekitar Kelana Jaya, Petaling Jaya, Subang Jaya, Puchong, Kuala Lumpur (Lembah Kelang) yg berdekatan, anda boleh ambil sendiri di premis saya di Kelana Jaya... oh ya, saya tak buat sebarang penghantaran/ COD ye .. ;) 

Sehingga bertemu lagi di lain 'entry' .. Wassalam 

#YuMmYlicious
#BakulPastry
#TartNenasBentukBuahBuahan
#HantaranTunangKahwin


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 Reserved to YMY Chocolicious and Crafts
Design by Ccicute Design